Na rynku istnieje wiele modeli rozliczeniowych za pozycjonowanie stron www oraz sklepów internetowych. Do najpopularniejszych form rozliczeń pozycjonowania należą: pozycjonowanie płatne za efekty, pozycjonowanie rozliczane za pomocą opłaty ryczałtowej, a także pozycjonowanie rozliczne na podstawie ruchu. Występują również oferty rozliczenia pozycjonowania w oparciu o sprzedaż typu % od generowanego zysku lub stawki CPS czy CPL lub na rozliczeniu efekt + stała opłata lub stała opłata + ruch. Jest to jednak bardzo rzadko oferowana forma. Na rynku występuje wielu możliwości, a potencjalni klienci często nie wiedzą jaką wybrać formę rozliczenia, aby była dla nich najkorzystniejsza. Postaramy się przybliżyć każdy z wyżej wymienionych modeli rozliczeniowych z naciskiem na pokazanie korzyści, jakie z nich wynikają.
Na co warto, zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o wyborze modelu rozliczeniowego?
Rozwój rynku SEO sprawił, że wraz z upływem czasu pojawiało się na nim wiele modeli rozliczeniowych, które miały przykuwać uwagę potencjalnych klientów. Okazywało się, że niektóre możliwości były atrakcyjne jedynie w teorii. Każda firma ma inne oczekiwania względem efektów z pozycjonowania. Dlatego warto pamiętać, że oferta powinna być dobrana indywidualnie, zgodnie z oczekiwaniami Klienta. Jednak co w przypadku, kiedy to jako Klient musimy wybrać to co dla nas najlepsze? Po pierwsze, pamiętajmy, że w skład ceny pozycjonowania wchodzi wiele kosztów, jakie należy ponieść, aby móc wykonać usługę. Pozycjonowanie jest usługą, której wykonywanie generuje nie tylko koszty w postaci roboczogodzin specjalisty od SEO czy copywritera, ale również te związane z korzystaniem z niezbędnych narzędzi. Jeśli chcesz, aby Twoją stronę www lub sklep internetowy pozycjonowała agencja zatrudniająca osoby znające się na temacie, to naturalne jest, że cena będzie wyższa, niż te działania miałyby wykonywać osoby posiadające małe doświadczenie – wiedza kosztuje. By dać przykład bardziej zrozumiały odnieśmy się do branży budowlanej. Dobrze wykonane SEO można przyrównać do remontów mieszkań. Fachowców i amatorów jest wielu, ale dopiero w trakcie remontu okazuje się, że np.: ekipa pracuje w Twoim mieszkaniu nie 8h dziennie, jak deklarowała a 2-3, bo jednocześnie wykonuje kilka remontów. Oczywiście remont jest w atrakcyjnej cenie, ponieważ wykonując kilka jednocześnie, można pozwolić sobie na niższą stawkę. W trakcie okazuje się, że ta ekipa fachowców, to ojciec z dwoma synami, których przyucza do zawodu. Jak możemy się domyślić praca nie będzie wykonana szybko, a czy dobrze, to się okaże. Możemy też się zdecydować na droższą, ale profesjonalną ekipę z doświadczeniem i portfolio wykonanych projektów oraz rekomendacjami z dotychczasowych realizacji. Taka ekipa wykona remont szybko, sprawnie i zgodnie ze sztuką. Powyższy przykład można przyrównać do ofert taniego pozycjonowania, które cechuje się nie tylko niską stawką, ale również zbyt dużym obłożeniem projektami oraz nauką na projekcie. Dlatego patrząc na cenę nie skupiajmy się na jej wysokości by wybrać jak najtaniej. Dodatkowo model rozliczeniowy oferowany przez agencje nie zawsze będzie odpowiadał naszym oczekiwaniom. Dobrze dopasowany model rozliczeniowy jest odzwierciedleniem jakości otrzymywanych usług. Agencja posiadająca zatrudnionych specjalistów z dużym doświadczeniem, zaproponuje model rozliczenia dopasowany do potrzeb, raczej nie będzie to rozwiązanie pozycjonowania sklepu za 100 zł miesięcznie z darmowymi pierwszymi miesiącami, ponieważ nie pokryje to nawet części kosztów pracy specjalistów.
Jaki model rozliczeniowy wybrać, aby się nie przeliczyć?
Pozycjonowanie w modelu za efekt charakteryzuje się wyższymi stawkami, jakie należy płacić, po wejściu fraz na określone pozycje w wyszukiwarce lub uzyskaniu dodatniego ruchu czy sprzedaży. Przykładowo w modelu płatności za pozycje, jeśli pozycjonujemy np.: 50 słów w cenie od 70 do 600 zł w przypadku najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych, to należy się liczyć z tym, że nie wiemy, ile zapłacimy w danym miesiącu. W przypadku rozliczenia za efekt z pozycji w wyszukiwarce, klienci na początku sądzą, że będzie to korzystniejsza forma niż abonament czy ruch. Dopiero po wypracowaniu efektów z pozycjonowania i ich rozliczaniu pojawia się wątpliwość czy wybór rozliczenia był słuszny. Wtedy często faktury okazują się o wiele wyższe niż w modelu rozliczenia abonamentowego. Opinie o SEO krążące w sieci powodują, że klienci potencjalnie zabezpieczając się przed płaceniem z góry za prace decydują się na modele efektywnościowe. A przy finalnych efektach płacą dużo więcej niż zakładali. Ważną rzeczą, o której należy wspomnieć, to fakt, iż pozycjonowanie za efekt, jest pozycjonowaniem z odroczoną formą płatności, co z definicji musi kosztować więcej i stanowić zwrot kosztów z poniesionych na początku procesu działania. Jeśli chodzi o koszty, to należy pamiętać, że usługa pozycjonowania nie różni się niczym od innych usług oferowanych przez inne branże. Wykonanie każdej czynności wiąże się z kosztami, których nie da się w żaden sposób wykluczyć. Kolejną pułapką rozliczeniową jest model w rozliczeniu procent od wygenerowanej sprzedaży. Na początku wydaje się to całkiem uczciwą formą, lecz dopiero po wygenerowaniu wysokiej sprzedaży przez firmę pozycjonerską, okazuje się, że musimy płacić kilkukrotnie razy więcej niż na początku działań, a każda kolejna faktura jest coraz wyższa, ponieważ efekty przychodzą z czasem. Podobnie jest z opłatą za generowany ruch, która jest opłacalna, ale tylko do pewnego etapu, kiedy to ruch wzrasta o kilkaset czy kilka tysięcy procent. Natomiast model pozycjonowania efekt oraz stała opłata, również nie pozwala nam na kontrolowanie miesięcznych wydatków. Dla firm, które chcą kontrolować wydatki i posiadają określony budżet rozliczenia efektywnościowe są wykluczane. Modele które mają dawać nam pełną kontrolę nad efektami, często wraz z osiąganiem coraz lepszych efektów stają się coraz bardziej kosztowne dla firmy. Dlatego warto przemyśleć przed podjęciem decyzji o wyborze metody pozycjonowania, czy faktycznie modele z płatnościami za efekty będą na naszą kieszeń oraz czy w dłuższej perspektywie będziemy w stanie z nich korzystać lub dzielić się wysokimi zyskami. W przypadku pozycjonowania, które z miesiąca na miesiąc będzie generować nam coraz wyższe koszty, które mogą nas przerosnąć, możemy być szybko zmuszeni do zaprzestania pozycjonowania swojego sklepu czy strony www lub przejścia na inny model rozliczenia, o ile nie jest za wcześnie ze względu na terminy charakterystycznie dłuższe dla umów z rozliczaniem za efekt.